Hur det fungerar att hyra av oss
Anmäl intresse
Våra lägenheter förmedlas via BoPlats Syd, ett kommunalt bolag med regionalt uppdrag. Kösystemet är enkelt, transparent och fritt från diskriminering. I korthet är det den sökande med längst kötid som tilldelas lägenheten. Du registrerar dig på boplatssyd.se, att stå i kö kostar 300 kr per år (2024). Anmäl sedan ditt intresse när lediga lägenheter annonseras ut.
Visning
Har du anmält ditt intresse och är en av dem som har längst kötid blir du inbjuden till visning. Du tackar ja eller nej via din sida på BoPlats Syd, senast 24 timmar efter att du fått inbjudan. Efter visningen behöver du tacka ja för att gå vidare. Har du längst kötid och uppfyller våra krav kommer du få skriva hyresavtal med oss på LF Skåne Hyresfastigheter.
Anmäl intresse
Våra lägenheter förmedlas via BoPlats Syd, ett kommunalt bolag med regionalt uppdrag. Kösystemet är enkelt, transparent och fritt från diskriminering. I korthet är det den sökande med längst kötid som tilldelas lägenheten. Du registrerar dig på boplatssyd.se, att stå i kö kostar 300 kr per år (2024). Anmäl sedan ditt intresse när lediga lägenheter annonseras ut.
Visning
Har du anmält ditt intresse och är en av dem som har längst kötid blir du inbjuden till visning. Du tackar ja eller nej via din sida på BoPlats Syd, senast 24 timmar efter att du fått inbjudan. Efter visningen behöver du tacka ja för att gå vidare. Har du längst kötid och uppfyller våra krav kommer du få skriva hyresavtal med oss på LF Skåne Hyresfastigheter.
Bra att veta innan du flyttar in
Inflyttning kan ske från kl. 12:00 på det datum som anges i kontraktet. Om detta datum infaller på en lördag, söndag eller helgdag sker inflyttning följande vardag, om inte annat avtalats.
Glöm inte anmäla till www.adressändring.se att du har ny adress.
Ska du flytta in i Pål IBB 9, Jägaren 6 eller 9 i Helsingborg – glöm ej teckna elavtal med Öresunds Kraft.
Ni andra kan lugnt luta er tillbaka, ni har el i lägenheten när ni flyttar in!
Bra att veta om hemförsäkring
För att bo hos oss behöver du ha en hemförsäkring. Den skyddar dig mot ekonomiska förluster om din lägenhet drabbas av vattenskada, inbrott eller brand.
Till dig som bor hos oss har vi ett förmånligt erbjudande. Teckna en ny hemförsäkring hos oss och få 15 % rabatt första året, en gratis brandfilt och fri rådgivning om ditt sparande.
För att ta del av erbjudandet:
- Ring 040-633 80 00 och berätta att du är intresserad av att teckna ny hemförsäkring.
- Ange kod LF Skåne Hyresfastigheter.
- Du får ditt erbjudande och kan teckna försäkringen direkt i telefonen.
Bra att veta om att hämta nycklar
Vi kommer att kontakta dig för nyckelutlämning i god tid innan inflyttningsdagen. Tänk på att du behöver ta med kvitto på att du har betalat den första hyran och hemförsäkringen. Annars kan vi inte lämna ut nycklarna.
Bra att veta om hyran
Du betalar hyran i förskott. Enligt hyreslagen ska den vara betald senast sista vardagen i månaden innan den gäller. Till exempel: Hyran för februari ska vara betald senast den 31 januari. Det är ditt ansvar att se till att hyran betalas i tid, även om du inte fått någon hyresavi. För att slippa betalningsanmärkningar, extra avgifter eller att ärendet går till inkasso, är det viktigt att alltid betala hyran i tid. Om hyran inte betalas eller om du ofta är sen riskerar du att förlora ditt hyreskontrakt.
Bra att veta innan du flyttar in
Inflyttning kan ske från kl. 12:00 på det datum som anges i kontraktet. Om detta datum infaller på en lördag, söndag eller helgdag sker inflyttning följande vardag, om inte annat avtalats.
Glöm inte anmäla till www.adressändring.se att du har ny adress.
Ska du flytta in i Pål IBB 9, Jägaren 6 eller 9 i Helsingborg – glöm ej teckna elavtal med Öresunds Kraft.
Ni andra kan lugnt luta er tillbaka, ni har el i lägenheten när ni flyttar in!
Bra att veta om hemförsäkring
För att bo hos oss behöver du ha en hemförsäkring. Den skyddar dig mot ekonomiska förluster om din lägenhet drabbas av vattenskada, inbrott eller brand.
Till dig som bor hos oss har vi ett förmånligt erbjudande. Teckna en ny hemförsäkring hos oss och få 15 % rabatt första året, en gratis brandfilt och fri rådgivning om ditt sparande.
För att ta del av erbjudandet:
- Ring 040-633 80 00 och berätta att du är intresserad av att teckna ny hemförsäkring.
- Ange kod LF Skåne Hyresfastigheter.
- Du får ditt erbjudande och kan teckna försäkringen direkt i telefonen.
Bra att veta om att hämta nycklar
Vi kommer att kontakta dig för nyckelutlämning i god tid innan inflyttningsdagen. Tänk på att du behöver ta med kvitto på att du har betalat den första hyran och hemförsäkringen. Annars kan vi inte lämna ut nycklarna.
Bra att veta om hyran
Du betalar hyran i förskott. Enligt hyreslagen ska den vara betald senast sista vardagen i månaden innan den gäller. Till exempel: Hyran för februari ska vara betald senast den 31 januari. Det är ditt ansvar att se till att hyran betalas i tid, även om du inte fått någon hyresavi. För att slippa betalningsanmärkningar, extra avgifter eller att ärendet går till inkasso, är det viktigt att alltid betala hyran i tid. Om hyran inte betalas eller om du ofta är sen riskerar du att förlora ditt hyreskontrakt.
Bra att veta om rättigheter & skyldigheter
Hyresavtalet som tecknats mellan dig och LF Skåne Hyresfastigheter är en viktig handling som medför både rättigheter och skyldigheter. Du har rätt att få hjälp om något i lägenheten behöver repareras. Vi vill vara en lyhörd och tillgänglig hyresvärd och ge dig ett tryggt och bra boende i god miljö.
Du är skyldig att betala hyran i tid, ta väl hand om lägenheten och att inte störa dina grannar.
Som hyresgäst har du ett ansvar att vårda din lägenhet och fastighetens gemensamma utrymmen. Det innebär att du är skyldig att ta hand om bostaden på ett sådant sätt att onormalt slitage inte uppstår. Onormalt slitage kan till exempel vara skador på golv eller väggar, brännmärken på köksbänkar, eller förstörda ytskikt som inte uppkommit genom vanligt bruk. Sådana skador kan innebära att du som hyresgäst får stå för kostnaderna för att återställa lägenheten vid avflyttning.
Det är också ditt ansvar att regelbundet rengöra lägenheten. Bristande städning kan leda till problem som mögel, skadedjur och dålig lukt, vilket kan skada både lägenheten och hälsan hos dig och dina grannar. Om hyresvärden upptäcker att lägenheten inte hålls i gott skick kan du bli skyldig att betala för sanering eller reparation.
Vidare är du ansvarig för de personer som vistas i din lägenhet eller fastighetens gemensamma utrymmen, såsom trapphus eller gård. Om du eller dina gäster orsakar störningar, skadegörelse eller obehag för andra hyresgäster, kan du som hyresgäst hållas ansvarig. Upprepade eller allvarliga störningar kan till och med leda till uppsägning av ditt hyreskontrakt.
Om du upptäcker ett fel, ska du anmäla det så fort som möjligt.
Bra att veta om att renovera själv
Om du vill sätta din egen prägel på lägenheten genom att måla eller tapetsera ska du först kontakta oss. Vi kan komma att kräva att du återställer lägenheten till det ursprungliga skicket när du flyttar ut.
Bra att veta om rättigheter & skyldigheter
Hyresavtalet som tecknats mellan dig och LF Skåne Hyresfastigheter är en viktig handling som medför både rättigheter och skyldigheter. Du har rätt att få hjälp om något i lägenheten behöver repareras. Vi vill vara en lyhörd och tillgänglig hyresvärd och ge dig ett tryggt och bra boende i god miljö.
Du är skyldig att betala hyran i tid, ta väl hand om lägenheten och att inte störa dina grannar.
Som hyresgäst har du ett ansvar att vårda din lägenhet och fastighetens gemensamma utrymmen. Det innebär att du är skyldig att ta hand om bostaden på ett sådant sätt att onormalt slitage inte uppstår. Onormalt slitage kan till exempel vara skador på golv eller väggar, brännmärken på köksbänkar, eller förstörda ytskikt som inte uppkommit genom vanligt bruk. Sådana skador kan innebära att du som hyresgäst får stå för kostnaderna för att återställa lägenheten vid avflyttning.
Det är också ditt ansvar att regelbundet rengöra lägenheten. Bristande städning kan leda till problem som mögel, skadedjur och dålig lukt, vilket kan skada både lägenheten och hälsan hos dig och dina grannar. Om hyresvärden upptäcker att lägenheten inte hålls i gott skick kan du bli skyldig att betala för sanering eller reparation.
Vidare är du ansvarig för de personer som vistas i din lägenhet eller fastighetens gemensamma utrymmen, såsom trapphus eller gård. Om du eller dina gäster orsakar störningar, skadegörelse eller obehag för andra hyresgäster, kan du som hyresgäst hållas ansvarig. Upprepade eller allvarliga störningar kan till och med leda till uppsägning av ditt hyreskontrakt.
Om du upptäcker ett fel, ska du anmäla det så fort som möjligt.
Bra att veta om att renovera själv
Om du vill sätta din egen prägel på lägenheten genom att måla eller tapetsera ska du först kontakta oss. Vi kan komma att kräva att du återställer lägenheten till det ursprungliga skicket när du flyttar ut.
Bra att veta om felanmälan
Om du upptäcker att något är sönder i fastigheten eller i lägenheten ska du göra en felanmälan så snart du kan. Det ingår i ditt ansvar som hyresgäst att anmäla fel till oss och du kan bli ersättningsskyldig om du väntar med det. Du kan göra felanmälan här.
På anslagstavlan i husets trappuppgång hittar du andra kontaktvägar om du hellre vill ringa eller mejla. Mejlar du, lämna namn, adress, lägenhetsnummer och telefonnummer. Då kan vi se till att du får hjälp så snabbt och smidigt som möjligt. Saknas något tar det längre tid.
Bra att veta om luft & värme
Det är cirka 21 grader i våra lägenheter. Det är en temperatur som de flesta är nöjda med. Om temperaturen utomhus växlar snabbt kan det hända att husets värmesystem behöver tid att ställa om. När det blir kallt utomhus startar husets värmesystem automatiskt. Vi stänger aldrig ner värmesystemet under året, utan det går i gång när det behövs. Exakt när beror både på huset och hur kallt det är ute. När värmesystemet startar ska alla väggar, tak och golv, värmas upp och det kan ta en till två veckor.
Bra att veta om hemförsäkring
För att bo hos oss behöver du ha en hemförsäkring. Den skyddar dig mot ekonomiska förluster om din lägenhet drabbas av vattenskada, inbrott eller brand.
Till dig som bor hos oss har vi ett förmånligt erbjudande. Teckna en ny hemförsäkring hos oss och få 15 % rabatt första året, en gratis brandfilt och fri rådgivning om ditt sparande.
För att ta del av erbjudandet:
- Ring 040-633 80 00 och berätta att du är intresserad av att teckna ny hemförsäkring.
- Ange kod LF Skåne Hyresfastigheter.
- Du får ditt erbjudande och kan teckna försäkringen direkt i telefonen.
Bra att veta om brandvarnare
Det finns brandvarnare i alla rum. Du ska regelbundet kontrollera att de fungerar. Om du upptäcker att brandvarnaren inte fungerar, gör en felanmälan så hjälper vi dig!
Bra att veta om bredband & tv
Malmö
Internet ingår i hyran.
Leverantör är Bredband2. Får du problem kontaktar du Bredband2 direkt på 0771–811 000. Varje lägenhet har en tv-box från Sappa och en fjärrkontroll. Tv-boxen är standard hos oss och ger dig ett basutbud av kanaler. Du kan välja till fler kanaler.
Trelleborg
Telia – ingår basutbud av tv-kanaler men inte bredband.
Helsingborg Gustavslund
Öppen fiber – tv och bredband ingår inte.
Helsingborg Pål IBB, Jägaren 6 och 9
Tele2 – ingår basutbud av tv-kanaler men inte bredband.
Kontakta vår Bostadsförvaltning för mer information.
Bra att veta om tagg & nycklar
Vi vill att alla som bor hos oss ska känna sig trygga och är väldigt noga med säkerheten. Nedan gäller i respektive fastighet.
Malmö, Limhamns Sjöstad
Vi har ingen huvudnyckel till din lägenhet vilket betyder att vi behöver ditt tillstånd och du måste sätta låset i serviceläge för att vi ska kunna komma in. Om du tappar en nyckel måste vi byta lägenhetens låssystem och du kommer att behöva stå för hela den kostnaden. Blir du av med en inpasseringsbricka, kan du beställa en ny av oss till en låg kostnad. Då behöver vi bara avregistrera brickan för att den ska sluta fungera.
Trelleborg, fastighet Euron 2
Alla lägenheter är utrustade med iLOQ digitalt låssystem. Vi har en programmerad huvudnyckel som är kopplad till ditt lås, men självklart behöver vi ditt tillstånd om den ska användas. Förutom den höga säkerheten, är systemet batterifritt och drivs av rörelseenergin som uppstår när nyckeln sätts i låset.
Övriga fastigheter i Trelleborg och Helsingborg
Vi har en huvudnyckel till din lägenhet, men oavsett så behöver vi ditt tillstånd om den ska användas.
Om du tappar en nyckel måste vi byta lägenhetens låssystem och du kommer att behöva stå för hela den kostnaden
Tappar du en nyckel eller inpasseringsbricka hör av dig så snart som möjligt!
Bra att veta om skadedjur
Om du upptäcker skadedjur i din lägenhet, i fastigheten eller kring fastigheten ska du kontakta oss så snart som möjligt. Eftersom skadedjur kan sprida sig snabbt är det viktigt att vi får reda på det omgående annars kan det leda till att vi säger upp ditt hyreskontrakt.
Bra att veta om störningar
Upplever du att någon stör kontakta störningsjouren, info finns på anslag i trapphus.
Bra att veta om husdjur
Du får gärna ha husdjur i din lägenhet, men visa hänsyn och rasta inte din hund inom fastighetens område. Du ska också plocka upp efter hunden. Har du katt måste du se till att den inte uträttar sina behov i till exempel trapphuset eller eventuella sandlådor.
Under tiden 1 mars till 20 augusti måste du hålla din hund under extra stor uppsikt under promenaderna. Det är för att skydda de vilda djuren, både däggdjur och fåglar, under den mest känsliga tiden när djuren får sina ungar.
Bra att veta om balkong & uteplats
Du får inte hänga blomlådor på utsidan av balkong- och altanräcken eller skaka mattor och sängkläder från fönster eller balkonger. Du får inte heller grilla på balkongen, altanen eller utomhus intill fastigheten. Grillen ska stå minst 10 meter från fastigheten och det är viktigt att grillningen inte stör andra hyresgäster oavsett avstånd.
Bra att veta om trivselregler
Våra regler utgår från hyreslagen. De här punkterna gör lagtexten tydligare och ger exempel på hur du och dina grannar måste ta hänsyn till varandra.
För att alla ska trivas ska våra hyresgäster:
1. inte spela musik eller bete sig så att grannar blir störda – oavsett tid på dygnet. Som hyresgäst ansvarar du för gäster och besökande i fastigheten.
2. inte spika, borra eller flytta tunga möbler från kl 20.00–08.00. Men du har rätt att göra tillfälliga arbeten under dagtid.
3. undvika att spola vatten sent på kvällen och under natten.
4. inte försvåra eller blockerar framkomligheten i entréer, trapphus, vinds- eller källargångar med saker, till exempel möbler, mattor, cyklar, barnvagnar eller pulkor. Om räddnings- och sjukvårdspersonal måste kunna komma fram obehindrat är detta farligt. Som hyresgäst är du skyldig att betala för kostnader som kan uppstå kopplat till detta.
5. genast anmäla fel och sådant som inte fungerar i lägenheten. Om skadan blir värre och du inte anmält den, kan du bli tvungen att betala våra kostnader.
6. se till så att husdjur inte skadar eller smutsar ner lekplatser, planteringar eller andra utrymmen. Husdjur får inte gå lösa inom fastigheten eller låta så mycket att de stör. Du får inte heller mata fåglar från fönster, balkong eller på marken.
7. inte grilla på balkong, altan eller utomhus intill fastigheten. Minst 10 meter från fastigheten ska grillen stå och det är viktigt är att grillningen inte stör andra hyresgäster oavsett avstånd.
8. inte hänga blomlådor på utsida av balkong- eller altanräcken eller skaka mattor och sängkläder från fönster eller balkonger.
9. betala LF Skåne Hyresfastigheter AB för besök från Störningsjouren, om reglerna inte följs.
10. regelbundet kontrollera lägenhetens brandvarnare. Om du upptäcker att brandvarnaren inte fungerar, gör en felanmälan så byter vi den åt dig!
Bra att veta om felanmälan
Om du upptäcker att något är sönder i fastigheten eller i lägenheten ska du göra en felanmälan så snart du kan. Det ingår i ditt ansvar som hyresgäst att anmäla fel till oss och du kan bli ersättningsskyldig om du väntar med det. Du kan göra felanmälan här.
På anslagstavlan i husets trappuppgång hittar du andra kontaktvägar om du hellre vill ringa eller mejla. Mejlar du, lämna namn, adress, lägenhetsnummer och telefonnummer. Då kan vi se till att du får hjälp så snabbt och smidigt som möjligt. Saknas något tar det längre tid.
Bra att veta om luft & värme
Det är cirka 21 grader i våra lägenheter. Det är en temperatur som de flesta är nöjda med. Om temperaturen utomhus växlar snabbt kan det hända att husets värmesystem behöver tid att ställa om. När det blir kallt utomhus startar husets värmesystem automatiskt. Vi stänger aldrig ner värmesystemet under året, utan det går i gång när det behövs. Exakt när beror både på huset och hur kallt det är ute. När värmesystemet startar ska alla väggar, tak och golv, värmas upp och det kan ta en till två veckor.
Bra att veta om hemförsäkring
För att bo hos oss behöver du ha en hemförsäkring. Den skyddar dig mot ekonomiska förluster om din lägenhet drabbas av vattenskada, inbrott eller brand.
Till dig som bor hos oss har vi ett förmånligt erbjudande. Teckna en ny hemförsäkring hos oss och få 15 % rabatt första året, en gratis brandfilt och fri rådgivning om ditt sparande.
För att ta del av erbjudandet:
- Ring 040-633 80 00 och berätta att du är intresserad av att teckna ny hemförsäkring.
- Ange kod LF Skåne Hyresfastigheter.
- Du får ditt erbjudande och kan teckna försäkringen direkt i telefonen.
Bra att veta om brandvarnare
Det finns brandvarnare i alla rum. Du ska regelbundet kontrollera att de fungerar. Om du upptäcker att brandvarnaren inte fungerar, gör en felanmälan så hjälper vi dig!
Bra att veta om bredband & tv
Malmö
Internet ingår i hyran.
Leverantör är Bredband2. Får du problem kontaktar du Bredband2 direkt på 0771–811 000. Varje lägenhet har en tv-box från Sappa och en fjärrkontroll. Tv-boxen är standard hos oss och ger dig ett basutbud av kanaler. Du kan välja till fler kanaler.
Trelleborg
Telia – ingår basutbud av tv-kanaler men inte bredband.
Helsingborg Gustavslund
Öppen fiber – tv och bredband ingår inte.
Helsingborg Pål IBB, Jägaren 6 och 9
Tele2 – ingår basutbud av tv-kanaler men inte bredband.
Kontakta vår Bostadsförvaltning för mer information.
Bra att veta om tagg & nycklar
Vi vill att alla som bor hos oss ska känna sig trygga och är väldigt noga med säkerheten. Nedan gäller i respektive fastighet.
Malmö, Limhamns Sjöstad
Vi har ingen huvudnyckel till din lägenhet vilket betyder att vi behöver ditt tillstånd och du måste sätta låset i serviceläge för att vi ska kunna komma in. Om du tappar en nyckel måste vi byta lägenhetens låssystem och du kommer att behöva stå för hela den kostnaden. Blir du av med en inpasseringsbricka, kan du beställa en ny av oss till en låg kostnad. Då behöver vi bara avregistrera brickan för att den ska sluta fungera.
Trelleborg, fastighet Euron 2
Alla lägenheter är utrustade med iLOQ digitalt låssystem. Vi har en programmerad huvudnyckel som är kopplad till ditt lås, men självklart behöver vi ditt tillstånd om den ska användas. Förutom den höga säkerheten, är systemet batterifritt och drivs av rörelseenergin som uppstår när nyckeln sätts i låset.
Övriga fastigheter i Trelleborg och Helsingborg
Vi har en huvudnyckel till din lägenhet, men oavsett så behöver vi ditt tillstånd om den ska användas.
Om du tappar en nyckel måste vi byta lägenhetens låssystem och du kommer att behöva stå för hela den kostnaden
Tappar du en nyckel eller inpasseringsbricka hör av dig så snart som möjligt!
Bra att veta om skadedjur
Om du upptäcker skadedjur i din lägenhet, i fastigheten eller kring fastigheten ska du kontakta oss så snart som möjligt. Eftersom skadedjur kan sprida sig snabbt är det viktigt att vi får reda på det omgående annars kan det leda till att vi säger upp ditt hyreskontrakt.
Bra att veta om störningar
Upplever du att någon stör kontakta störningsjouren, info finns på anslag i trapphus.
Bra att veta om husdjur
Du får gärna ha husdjur i din lägenhet, men visa hänsyn och rasta inte din hund inom fastighetens område. Du ska också plocka upp efter hunden. Har du katt måste du se till att den inte uträttar sina behov i till exempel trapphuset eller eventuella sandlådor.
Under tiden 1 mars till 20 augusti måste du hålla din hund under extra stor uppsikt under promenaderna. Det är för att skydda de vilda djuren, både däggdjur och fåglar, under den mest känsliga tiden när djuren får sina ungar.
Bra att veta om balkong & uteplats
Du får inte hänga blomlådor på utsidan av balkong- och altanräcken eller skaka mattor och sängkläder från fönster eller balkonger. Du får inte heller grilla på balkongen, altanen eller utomhus intill fastigheten. Grillen ska stå minst 10 meter från fastigheten och det är viktigt att grillningen inte stör andra hyresgäster oavsett avstånd.
Bra att veta om trivselregler
Våra regler utgår från hyreslagen. De här punkterna gör lagtexten tydligare och ger exempel på hur du och dina grannar måste ta hänsyn till varandra.
För att alla ska trivas ska våra hyresgäster:
1. inte spela musik eller bete sig så att grannar blir störda – oavsett tid på dygnet. Som hyresgäst ansvarar du för gäster och besökande i fastigheten.
2. inte spika, borra eller flytta tunga möbler från kl 20.00–08.00. Men du har rätt att göra tillfälliga arbeten under dagtid.
3. undvika att spola vatten sent på kvällen och under natten.
4. inte försvåra eller blockerar framkomligheten i entréer, trapphus, vinds- eller källargångar med saker, till exempel möbler, mattor, cyklar, barnvagnar eller pulkor. Om räddnings- och sjukvårdspersonal måste kunna komma fram obehindrat är detta farligt. Som hyresgäst är du skyldig att betala för kostnader som kan uppstå kopplat till detta.
5. genast anmäla fel och sådant som inte fungerar i lägenheten. Om skadan blir värre och du inte anmält den, kan du bli tvungen att betala våra kostnader.
6. se till så att husdjur inte skadar eller smutsar ner lekplatser, planteringar eller andra utrymmen. Husdjur får inte gå lösa inom fastigheten eller låta så mycket att de stör. Du får inte heller mata fåglar från fönster, balkong eller på marken.
7. inte grilla på balkong, altan eller utomhus intill fastigheten. Minst 10 meter från fastigheten ska grillen stå och det är viktigt är att grillningen inte stör andra hyresgäster oavsett avstånd.
8. inte hänga blomlådor på utsida av balkong- eller altanräcken eller skaka mattor och sängkläder från fönster eller balkonger.
9. betala LF Skåne Hyresfastigheter AB för besök från Störningsjouren, om reglerna inte följs.
10. regelbundet kontrollera lägenhetens brandvarnare. Om du upptäcker att brandvarnaren inte fungerar, gör en felanmälan så byter vi den åt dig!
Bra att veta om att hyra ut i andra hand
Om du vill hyra ut din lägenhet i andra hand måste du ansöka om det. Kontakta vår bostadsförvaltning som kan förklara vilka regler vi har för andrahandsuthyrning. Vi tillåter andrahandsuthyrning om du har goda skäl. Upptäcker vi att någon hyr ut i andra hand utan tillstånd är det grund för uppsägning av förstahandskontraktet.
Bra att veta om att hyra ut i andra hand
Om du vill hyra ut din lägenhet i andra hand måste du ansöka om det. Kontakta vår bostadsförvaltning som kan förklara vilka regler vi har för andrahandsuthyrning. Vi tillåter andrahandsuthyrning om du har goda skäl. Upptäcker vi att någon hyr ut i andra hand utan tillstånd är det grund för uppsägning av förstahandskontraktet.
Bra att veta om uppsägning
Om du vill flytta och säga upp ditt hyreskontrakt, ska du kontakta bostadsförvaltningen i god tid. Tänk på att du har 3 månaders uppsägningstid, räknat från den sista dagen i månaden. Om du till exempel säger upp din lägenhet under juni månad så är juli, augusti och september dina uppsägningsmånader. Du måste också säga upp eventuella avtal som parkeringsplats, internet och tv utöver grundavtal och andra avtal du tecknat själv.
En tid efter uppsägningen får du ett mejl från vår förvaltare, som vill boka tid för en förbesiktning. Denna görs för att undersöka lägenhetens skick och för att ta hand om eventuella skador innan avflyttning. I samband med det får du kompletterande information kring flytten.
Bra att veta om besiktning av din lägenhet
Slutbesiktning/avflyttning bokas med förvaltare precis som förbesiktningen.
När man bokar in en slutbesiktning ska lägenheten vara tom och städad och samtliga nycklar ska återlämnas till hyresvärden.
Vid slutbesiktning/avflyttning kontrollerar vi att eventuella skador som du ansvarar för är åtgärdade på ett fackmannamässigt sätt. Om inte, måste du betala för att vi får göra om arbetet. En borttappad nyckel innebär att lägenhetens låssystem behöver bytas och även då ansvarar du för hela kostnaden. När städningen är godkänd och samtliga nycklar/inpasseringsbrickor överlämnade, är allt klart.
Om du har en städfirma som sköter städningen är det bra om du kontrollerar deras arbete tillsammans med dem i god tid innan avflyttningen. Ett annat tips är att ta med en trasa och lite rengöringsmedel så att du själv kan rätta till mindre missar innan avflyttningen.
Bra att veta om visning av lägenheten
Under uppsägningstiden kan du bli kontaktad av potentiella hyresgäster som vill se lägenheten. Om du inte vill visa den själv, har några frågor om hur det går till eller helt enkelt inte kan vara hemma, så kontakta vår bostadsförvaltare så hjälper vi dig.
Bra att veta om städning & nycklar
Vi rekommenderar alltid våra hyresgäster att anlita en professionell städfirma inför flytten. Att flyttstäda är både tidskrävande och krävande – och det är vanligt att städningen inte blir godkänd vid första besiktningen. Det sista man vill när man är redo att lämna sin lägenhet är att behöva göra om städningen. Välj alltid en städfirma som erbjuder städgaranti – då kan du få eventuella brister åtgärdade utan extra kostnad om något inte skulle bli godkänt vid besiktningen.
Kom ihåg att hela lägenheten måste vara ordentligt städad innan slutbesiktningen. Du hittar en detaljerad checklista för vad som ska göras i den information du fick i samband med uppsägningsbekräftelsen.
Nycklarna till lägenheten ska lämnas tillbaka i samband med slutbesiktningen.
Om flytten försenas måste du betala för den skada som drabbar nästa hyresgäst som är på väg in.
Bra att veta om adressändring
När du flyttar ska du göra en flyttanmälan hos skatteverket.se. För att post ska eftersändas behöver du också göra en anmälan på adressandring.se.
Bra att veta om uppsägning
Om du vill flytta och säga upp ditt hyreskontrakt, ska du kontakta bostadsförvaltningen i god tid. Tänk på att du har 3 månaders uppsägningstid, räknat från den sista dagen i månaden. Om du till exempel säger upp din lägenhet under juni månad så är juli, augusti och september dina uppsägningsmånader. Du måste också säga upp eventuella avtal som parkeringsplats, internet och tv utöver grundavtal och andra avtal du tecknat själv.
En tid efter uppsägningen får du ett mejl från vår förvaltare, som vill boka tid för en förbesiktning. Denna görs för att undersöka lägenhetens skick och för att ta hand om eventuella skador innan avflyttning. I samband med det får du kompletterande information kring flytten.
Bra att veta om besiktning av din lägenhet
Slutbesiktning/avflyttning bokas med förvaltare precis som förbesiktningen.
När man bokar in en slutbesiktning ska lägenheten vara tom och städad och samtliga nycklar ska återlämnas till hyresvärden.
Vid slutbesiktning/avflyttning kontrollerar vi att eventuella skador som du ansvarar för är åtgärdade på ett fackmannamässigt sätt. Om inte, måste du betala för att vi får göra om arbetet. En borttappad nyckel innebär att lägenhetens låssystem behöver bytas och även då ansvarar du för hela kostnaden. När städningen är godkänd och samtliga nycklar/inpasseringsbrickor överlämnade, är allt klart.
Om du har en städfirma som sköter städningen är det bra om du kontrollerar deras arbete tillsammans med dem i god tid innan avflyttningen. Ett annat tips är att ta med en trasa och lite rengöringsmedel så att du själv kan rätta till mindre missar innan avflyttningen.
Bra att veta om visning av lägenheten
Under uppsägningstiden kan du bli kontaktad av potentiella hyresgäster som vill se lägenheten. Om du inte vill visa den själv, har några frågor om hur det går till eller helt enkelt inte kan vara hemma, så kontakta vår bostadsförvaltare så hjälper vi dig.
Bra att veta om städning & nycklar
Vi rekommenderar alltid våra hyresgäster att anlita en professionell städfirma inför flytten. Att flyttstäda är både tidskrävande och krävande – och det är vanligt att städningen inte blir godkänd vid första besiktningen. Det sista man vill när man är redo att lämna sin lägenhet är att behöva göra om städningen. Välj alltid en städfirma som erbjuder städgaranti – då kan du få eventuella brister åtgärdade utan extra kostnad om något inte skulle bli godkänt vid besiktningen.
Kom ihåg att hela lägenheten måste vara ordentligt städad innan slutbesiktningen. Du hittar en detaljerad checklista för vad som ska göras i den information du fick i samband med uppsägningsbekräftelsen.
Nycklarna till lägenheten ska lämnas tillbaka i samband med slutbesiktningen.
Om flytten försenas måste du betala för den skada som drabbar nästa hyresgäst som är på väg in.
Bra att veta om adressändring
När du flyttar ska du göra en flyttanmälan hos skatteverket.se. För att post ska eftersändas behöver du också göra en anmälan på adressandring.se.
Hitta lediga lägenheter på
boplatssyd.se
Är det något som inte fungerar?
Gör en felanmälan så tar vi hand som det. Vi behöver namn och kontaktuppgifter så att vi kan ringa eller mejla dig. Skriv om du hyr lokal eller lägenhet, beskriv problemet och ange adress.